De dirigent

De Nederlandse mezzosopraan Marieke Koster studeerde voor haar master zang en opera aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam en aan de Royal Scottish Academy of Music in Glasgow. Daarnaast studeerde ze af in koordirectie.

Marie Koster

Marieke dirigeerde onder meer ‘The Songlines’, een a capella close harmony octet, Kamerkoor Puur Zij en vrouwenkoor Over de plank. Ze was 10 jaar workshopleider en zangcoach bij de Stichting Buitenkunst. In 2002 richtte ze haar eigen koor ‘Compagno Illeso’ op in Hilversum, dat tot 2015 heeft bestaan. Ze is ook dirigent van Kamerkoor ‘Gebroeders de With’ in Bussum.

In haar eigen operacarrière zong ze klassieke titelrollen als Semiramis (Destouche), Iphigenie en Tauride (Gluck), Ottone (Monteverdi) en Agnese en Adalgisa (Bellini).

Ze maakte naam met haar optredens in hedendaags muziektheater, onder meer in ‘A Night at the Chinese Opera’ (Judith Weir), Phaedra (Benjamin Britten) en La Mere d’Iseut (Frank Martin), ‘Voluptuous Tango’ (Dominic Muldowney) en ‘Orestes’ (Boudewijn Tarenskeen).

Koster zong ook in verschillende premières van 20ste-eeuwse muziek van componisten als Berio, Kyburz en Romitelli.  In 2004 soleerde ze in de kameropera Voyager van Arnoud Noordegraaf.  In 2005 nam zij Arnold Schönbergs Tweede Strijkkwartet op met het Franse Quatuor Manfred.

In 2017 vertolkte ze op de Operadagen Rotterdam de enige rol in de opera Die Frau ohne Piano van Paul M. van Brugge en Ramon Gieling.

 

 

Print Friendly, PDF & Email