het koor

Ga mee met Dwarsklank op ‘Reis naar het Oosten’

Zondag 5 november as. zingt Dwarsklank
een prachtig programma met liederen uit Oost-Europa  van Béla Bartók, Leoš Janáček, Antonín Dvořák, Pēteris Vasks, Arvo Pärt, Vaclovas Augustinas, Veljo Tormis, Henryk Górecki en anderen.

Onze dirigent Žana Naidionova over dit programma: ‘Ik ben opgegroeid in de Baltische muzikale cultuur. Ik wil Dwarsklank laten delen in mijn achtergrond en mijn wortels. Dvořák, Bartók, Vasks en de andere componisten die we gaan zingen drukken hun ziel uit via de volksmuziek. Dat roert me en ik wil jullie er graag mee in aanraking brengen…..”

Tijdens de Sovjettijd was het voor de verschillende volkeren in de USSR niet mogelijk hun eigen taal te spreken. Alleen zingend en dansend was dat niet verboden. Dat gaf en geeft tot op de dag van vandaag – versterkt door de inval in Oekraïne – een gevoel van eigenwaarde en saamhorigheid.

Koorleden over het programma:
Sakina (alt): ‘Het eerste woord dat bij het beluisteren van de liederen bij mij opkwam was ‘bezield’. De muziek gaat rechtstreeks naar je hart. Voor Dwarsklank is het een uitdaging om ons de Oost-Europese harmonieën en chromatiek eigen te maken. Je moet als het ware je oren wassen om schoon te beginnen met instuderen.’

Jaap (tenor): ‘De Baltische koormuziek is voor mij nieuw, spannend en uitdagend. De focus op samenklanken met voortdurend veranderende intervallen en expressieve klankkleuren geeft mij een nieuwe muzikale ervaring. Een verrijking voor het gehoor en fijn om hier een bijdrage aan te leveren.’

Marijke (sopraan): ‘Veel van de stukken zijn gebaseerd op volksmuziek. Dat lijkt qua melodie en ritme misschien niet erg moeilijk, maar dat is een vergissing. Volksliederen hebben grote componisten geïnspireerd, met deze prachtige bewerkingen als resultaat.’

Marjan (sopraan): ‘Ik ervaar sommige stukken meer als ‘klanklandschappen’ dan als liederen in de West-Europese traditie. In de lange, steeds veranderende akkoorden lijkt het geluid soms te zweven. Ook de vaak melancholische ondertoon vind ik mooi.’

Laura (alt): ‘Het zingen van Dvořák en Janáček voelt als een thuiskomst. Mijn moeder kwam uit het Oost-Duitse Silezië en daar werd een mengelmoes van Pools, Moravisch en Duits gesproken. De Moraviër Janáček komt voor mij dus uit de ‘Heimat’ van mijn moeder en gek genoeg is het alsof ik dat voel. Ik hou van de vrolijke directheid van de teksten, de schelle snelle klanken en de onverwachte kleur van de muziek.’

Zing met ons mee: we zoeken voor de uitvoering nog projectleden: 2 tenoren, 2 bassen en een hoge sopraan!
Meer informatie over Dwarsklank vind je op deze website. Ben je geïnteresseerd, neem dan contact op met Julia Pelupessy: informatie@dwarsklank.nl

het koor

Vocaal ensemble Dwarsklank is een amateurkamerkoor (SATB) met momenteel ca. 20 leden. Klassieke koormuziek, met name minder bekende stukken of werk van minder bekende componisten heeft onze voorkeur. We zoeken naar muzikale uitdagingen buiten het geijkte koorrepertoire, a capella of met begeleiding.

Niveau: voor toelating doen nieuwe koorleden een stemtest bij de dirigent. De leden studeren de muziek zelfstandig thuis in met behulp van midi’s zodat we ons tijdens de repetities direct kunnen richten op het samen muziek maken en werken aan de koorklank. We werken gemotiveerd aan het ontwikkelen van onze kwaliteit, op een ontspannen manier. Plezier in het samen zingen staat voorop. Per jaar studeren we één programma in dat we een aantal keren uitvoeren voor publiek.

Dwarsklank ontstond eind jaren 70 in de Amsterdamse Nieuwmarktbuurt uit een groep politiek geïnteresseerde jongeren die protestliederen zongen tijdens manifestaties. Die tijd ligt ver achter ons. In de loop van de jaren ontwikkelde het koor zich onder invloed van verschillende dirigenten in klassieke richting met een breed, voornamelijk 4-stemmig repertoire. Nu dus DWARS door de tijden en stijlen heen. Tegelijkertijd groeide de aandacht voor muzikaliteit en kwaliteit van de uitvoering van de liederen. Meer over ons roemruchte verleden.

Afwisselend repertoire
Bij onze laatst concert in oktober 2022 onder leiding van een nieuwe dirigent: Žana Naidionova stond de Duitse componist Rheinberger centraal. De begeleiding door strijkers en orgel in wisselende combinaties was voor ons koorleden een heel bijzondere ervaring.

De concerten die we In november 2018 gaven werden geïnspireerd door het Frans Impressionisme dat zijn hoogtepunt had tussen 1870 en 1910. We voerden o.l.v. Marieke Koster werk van vier Franse componisten uit. Naast bekende meesterwerken als Les Djinns en de Cantique de Jean Racine van Gabriel Fauré zongen we romantische koorliederen van Camille Saint-Saëns en de vrolijke bosliederen van Jules Massenet. Hoogtepunt waren 6 spectaculaire liederen van de in Nederland zo goed als onbekende Franse componist Florent Schmitt, met quatre mains begeleiding op de vleugel. De pianisten vertolkten ook een vierhandig intermezzo met muziek van Schmitt.

    Eerste uitvoering van ons Frans impressionistische programma op 11 november 2018 in de Amstelkerk.

Mei 2019 zongen we o.l.v. Marieke in de dorpskerk van Durgerdam het programma Frowns & Follies met muziek van Samuel Barber, Charles Villiers Stanford, John Frederick Bridge en de bewerking van een oude folk song door John Whitworth.

Na de komst van dirigent Marieke Koster, in 2014, werkte het koor aan concerten die meer eenheid in stijl en compositie uitstraalden. Zo zongen we een concert rondom de zestiende-eeuwse Vlaamse componist Orlando di Lasso en een rondom de hedendaagse in Nederland onbekende Est Urmas Sisask met modernere Scandinavische componisten als Grieg en Sibelius. In juni 2017 brachten we met Dolor y Diversión een Spaans concert in samenwerking met een gitaarensemble.